jorine.reismee.nl

Basisscholen in Sierra Leone en Enjoy time @ Banana Island

Alweer een week voorbij. Met een hoofd vol nieuwe indrukken zit ik achter mn laptopje weer een nieuw verhaal te typen om jullie ook een kijkje te geven in mijn leven hier in Sierra Leone.

Deze week ben ik hard aan de slag gegaan voor mijn onderzoek. Maandag, dinsdag en woensdag ben ik naar de Goflame basisschool gegaan. Intussen heb ik al best wat interviews met ouders, kinderen en leerkrachten gedaan. Interviews doen met deze mensen is toch wel even wat anders dan met de mensen in Nederland. Sowieso met de kinderen, wanneer je met ze in gesprek gaat, zijn ze super de super beleefd en geven ze een beetje de gewenste antwoorden. Het is dan natuurlijk de kunst om daar doorheen te prikken en te kijken of het echt is wat ze zeggen.
Ook de interviews met de ouders zijn wel wat anders. Maandag heb ik er daar veel voor gedaan en een van de docenten zij tegen de ouders die daar liepen dat ik interviews wilde doen met ouders. Natuurlijk wilde ik niet alle ouders tegelijk, maar ze om de beurt spreken. Hier gaat dan natuurlijk best wat tijd in zitten, maar ook hieraan kan ik het verschil merken tussen Afrika en Nederland. Sommige ouders hebben wel meer dan een uur op me gewacht, tot ze aan de beurt waren. En dat terwijl het niet eens in hun planning stond.;)

Donderdag heb ik hier heerlijk thuis een dagje gewerkt, om de informatie uit te werken van alle interviews die ik al gedaan had.

En toen kwam de heerlijke vrijdag dag, we zijn 's ochtends vroeg met de auto naar Kent gereden. Dat ligt aan het strand en daarvandaan zijn we met de boot overgevaren naar Banana eiland. We kwamen daar 's ochtends al om een uur of 9 aan helaas was het weer nog niet optimaal. Niet koud, maar wel af en toe wat regen en de lucht zag er ook super donker uit. Mmm, en dat net als wij besluiten om lekker 2 dagen naar het strand te gaan. Maar goed, dat mag de pret niet drukken en warm is het hier toch altijd. Nadat onze chauffeur onderhandeld had, voor een goede prijs om over te varen naar het eiland, stapten wij in de boot. Wow, maar na een paar meter varen, merkten we dat de golven enorm hoog waren op het water. Een rustige boottrip naar het eiland hadden we dus niet. Daar aangekomen, werden we naar een plekje gebracht waar we konden slapen. Er was een bed en een muskietennet, precies hetgeen we nodig hadden.

's Middags besloten we om een boottripje te gaan maken en daar dan te gaan snorkelen. Maar deze middag liep wel op een andere ervaring uit. Wij stapten in zo'n 6pk zodiak rubberboot en zouden naar de plek gaan om te snorkelen. Maar onze ‘bootman', had gevraagd of hij intussen ook mocht vissen, nou ja geen probleem. Maar toen we in de boot zaten kregen al 2 van ons snel een hengel in onze handen. Eerst had Annemijn al binnen 10 minuten een vis aan de haak, een grote Afrikanos pompanos ofzo was de vis, daarna binnen weer 10 minuten ving ik een dikke makreel. Brr, ik kwam er ook wel achter dat vissen niet echt wat voor me is;). Komt zo'n vis op geven moment boven water, hard te spartelen, ligt die in de boot, springt die er bijna weer uit, mm en dan nog het werkje dat die gekild word.. En dan nog in je achterhoofd de gedachte, dat dat vanavond weer op je bord ligt.

Goed, toen was het tijd om zelf het water in te gaan en te gaan snorkelen, haha en dan weet je net hoe grote vissen je er uit hebt gehaald, daartussen mag je dus gaan snorkelen. Maar het snorkelen was wel erg leuk, zolang de vissen niet te groot zijn.;) Op een geven moment schrok ik me echt wezenloos. Onze ‘bootman' ging ook snorkelen, maar niet gewoon snorkelen, hij ging intussen ook speervissen, een grote soort van speer neemt hij dan mee onderwater en als er dan een grote vis springt, schiet hij die speer af in de vis. Maar de eerste keer toen hij wat gevangen had, gooide die dat gelijk in de boot. Maar daarna veranderde hij z'n gedachte, wat ik dus niet wist. Ik lag dus heerlijk te snorkelen en ineens wijst Lydia naar een plekje en ik zie me daar toch een grote vis, maar dat beest blijft ook gewoon zo dichtbij me, pff, ik verslikte me half daar onderwater;), maar wat bleek nou achteraf, dat was al een vis die onze ‘bootman' neergeschoten had en hij aan een touwtje achter zich aan had bungelen, logisch dat dat beest dan niet meer hard wegzwemt.

Goed, dat was ons middagje snorkelen, we stappen de boot weer in en gaan beginnen aan onze terugweg. Natuurlijk gooien we de hengels weer uit. Maar na een stukje varen zien we ineens een dolfijn het water uitspringen. Wow, wat is dit, zomaar dolfijnen voor onze neus. Onze ogen zijn gespitst op het water, wat gaan we nog meer zien. Maar serieus op een geven moment zitten we echt tussen minstens 4 doflijnen, soms zie je alleen de vin boven water komen, soms een sprong. Op een geven moment zien we een vis voor de dolfijn uitspringen boven het water, bang om opgegeten te worden. Nou ook voor onze ‘bootman' was dit een bijzondere ervaring.

's Avonds hebben we alle soorten vis geproefd die we die middag gevangen hadden. Haha ik had 's middags nooit gedacht dat ik dat 's avonds zou eten, maar 's avonds vond ik het nog super lekker ook en natuurlijk ook interessant om te weten welk stukje vis nou welke vis was toen je hem ving:P.

Na een nacht lekker slapen in ons hutje, hebben we de zaterdag heerlijk aan het strand gelegen en genoten van het ideaal plaatje; Zon, zee & strand. Zaterdagmiddag weer teruggevaren en toen ik 's avonds thuis kwam heerlijk op tijd mn bed ingekropen, want zonder stroom en stromend water kun je ook het beste gewoon lekker gaan slapen;).

Bij deze ook allemaal bedankt voor alle reacties, super leuk dat jullie me volgen en dat ook laten merken door een reactie te plaatsen! Thanks!!

Het leven in Sierra Leone

Intussen heb ik weer een hoop nieuwe indrukken opgedaan. Maandag ochtend was het hier nog een feestdag, dus was ik vrij. Aan het eind van de ochtend gingen we hier een stukje lopen en al snel kwamen we iemand tegen die geregeld het huis hier bezoekt. We kenden hem dus en hij wilde ons wel meenemen naar het strand. Dus hup wij achter hem aan en dwars door allemaal straatjes heen, maar op een geven moment was het niet meer een ‘normale' straat waar we liepen, maar liepen we dwars door de sloppenwijk heen. Dit was wel echt een heel vreemd idee om daar te lopen. Het is gewoon niet te begrijpen dat die mensen daar echt wonen. Op een geven moment liepen we nog langs een vuilnisbelt waar de varkens of zwijnen op liepen en daar tussen stond ook een jongetje, zonder kleren, onbegrijpelijk.

Dinsdag ochtend ging om 6 uur hier de wekker, ja want uitslapen zit er hier niet in. Om 7 uur zitten we met z'n allen in de auto en gaan we naar Freetown, een kantoortje waar we elke dag beginnen. We rijden daar ongeveer een uur over om daar te komen, terwijl het maar 10 tot 15 km is. Dit komt doordat de weg er naar toe zo slecht is en het erg druk is. Na ons ontbijt zijn we naar de bank gegaan, waar we wel meer dan 3 uur gezeten hebben. Ook dit gaat op een Afrikaanse manier, take it easy.

Woensdag ochtend begonnen we ook weer zo vroeg, daarna hebben we wat concrete plannen gemaakt om aan ons onderzoek te werken. Het was de bedoeling om daarna naar een basisschool te gaan, maar goed, van dat plan was deze morgen geen sprake meer, dus halverwege de ochtend was er al weinig voor ons te doen. Na onze lunch zijn we toen naar de big markt hier geweest, dat was erg leuk. Kleren, souvenirs, muziekinstrumenten, what ever you want, je kunt het daar kopen.
Daarna hebben we halverwege de middag nog een school bezocht. Super leuk om daar te kijken. Alle kinderen dragen een uniform en wanneer ze antwoord geven moeten ze gaan staan. Het is super leuk om de verschillen tussen de Nederlandse scholen en deze scholen te zien.

Donderdag hebben we de scholen bezocht waar we ons onderzoek hopen te gaan doen. Met de auto zijn we naar Grafton gereden, daar deden we ongeveer 2 uur over. Super leuk om een kijkje te nemen op de scholen daar. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en willen je overal bij helpen. Wanneer je daar de klas inkomt staan de kinderen op en begroeten ze je allemaal tegelijk. Verder heb ik daar nog een ‘physical health' les geobserveerd. Je zou denken dat dat alleen een gymles is, maar dat is niet zo, eerst hebben ze physical, dat is wel zoiets als gym en daarna hebben ze health les, dat gaat over op welke manier je gezond leeft.
's Avonds zijn we nog met Cecilia(de vrouw van het huis) wat gaan eten bij een restaurantje aan het strand. Ik bestelde een bepaalde vis, die ik al een keer in huis ook geprobeerd had en wel lekker was, dit keer kreeg ik hem alleen in z'n geheel. De kop zat er nog aan, het oog zat er nog in en de staart zat er ook nog aan. Haha, best een belevenis om zo de vis op te eten.

Vrijdag, alweer de laatste dag voor het weekend. Vandaag hebben we twee verschillende scholen bezocht, de twee basisscholen waar ik mijn onderzoek ga doen. Ik voel me wel echt als de koningin, alle kinderen zwaaien naar je, als je ergens naar binnen gaan staan ze door de deur naar binnen te kijken om een glimp van je op te vangen. Loop je buiten, dan proberen ze je allemaal aan te raken. Ook voor de docenten daar zijn we erg belangrijk. Vandaag wilde we met 1 van de docenten een interview doen, maar natuurlijk wilden we wel wachten totdat ze klaar waren met lesgeven. De docenten dachten daar anders over, alle docenten verlieten hun klas en kwamen naar ons toe om ons antwoord te geven op de vragen die we hadden. Uit de klassen kwam wel een hoop lawaai maar de kinderen bleven wel allemaal binnen.

In het huis wordt echt super goed voor me gezorgd, de mensen zijn super lief en erg gastvrij. We hebben iedere keer mensen die ons willen helpen met het kopen van dingen of bij het regelen van dingen.

Ik kan me wel goed voorstellen dat hier in Sierra Leone alles wat minder snel en gepland is dan Nederland, het is hier zo warm, dat je ook echt niet teveel dingen kunt plannen. Je moet iedere keer wel weer even bijkomen van de hitte. Maar goed, daar passen we ons tempo van werken gewoon op aan.

Also a story for the international students, because I know that they like it to know how it is in Sierra Leone. I hope that everything with you is all right, and that you are feeling good in the Netherlands. We are feeling very well in this country. Everything is totally different than in the Netherlands, but it is good to experience this. I think you felt the same when you came in the Netherlands.
We visit already a primary school and a market. A big different thing between the Netherlands and Sierra Leone is that everybody sells a lot of things on the street. There are no supermarkets, but you can buy only foot on the street from the head from people. As you know, in the Netherlands we have many big supermarkets, so that is totally different. Also we have to learn how much we have to pay for food, because the price that people ask is always to high to pay according to this country. But we are lucky because most of the time we have people from this country with us who helps us. So now we can image why it is important to have somebody who give you some help.
I will wish you all the best, also the last week in the Netherlands. May God bless you!

Aankomst Sierra Leone en eerste indrukken

Mmm, na een heerlijk nacht slapen heb ik vandaag weer wat energie, dus vandaar maar gelijk een berichtje om jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen van hier.

Gisteren vroeg in de morgen kwamen we aan op het vliegveld in Sierra Leone. Toen we daar aankwamen werden we gelijk de vip kamer ingestopt en moesten we onze paspoorten afgeven. Een man die ik in het vliegveld had gesproken, regelde dit voor ons, aangezien hij wel contacten daar had. De vrouw die onze paspoorten meenam bleef vervolgens de hele tijd bij ons op het vliegveld en hielp ons bij alles.

Daarna werden we opgehaald door iemand van de organisatie, die had zich maar een kwartiertje verslapen, dus lang hoefden we niet te wachten.;) Hij bracht ons naar de boot, maar die ging pas om 8 uur,we moesten daarom eerst nog iets van een uur in de auto wachten. Daarna gingen wij en de auto op de boot en die bracht ons na ongeveer 45 minuten in Freetown.

Vandaar gingen we weer verder met de auto, dwars door de stad heen. De stad is ontzettend arm en het verkeer is een en al chaos. Maar we hadden een goede driver, dus die kon ons prima brengen waar we naartoe moesten. Na ik denk meer dan een uur gehobbeld te hebben in de auto kwamen aan bij ons huisje. We slapen in huis bij onze contactpersoon, een hartstikke lieve vrouw. De mensen hier in huis zijn heerlijk gastvrij.:)

Na onze koffers op onze kamers gelegd te hebben, kregen we ons ontbijt en lunch. Helaas ging het ons gisteren niet meer lukken om naar de kerk te gaan, omdat ze die hier 's ochtends hebben. We waren alle drie behoorlijk brak van de reis, maar het leek ons niet wat om naar bed te gaan, aangezien je dan 's nachts weer niet lekker slaapt en je daardoor alleen maar uit je ritme raakt. Daarom zijn we 's middags naar het strand gegaan en konden we daar heerlijk wat rust nemen.

Toen we daarna terugkwamen verlangde ik wel naar een douche. Helaas was het water er hier af, maar niet getreurd, we konden ons wel douchen, door gewoon emmers water over je heen te gooien.;)

Nadat ik 's avonds nog een boterham met pindakaas gegeten had en een kopje thee dronk ben ik heerlijk mn bed ingekropen. Letterlijk inkruipen, onder de klamboe;).

Vanmorgen werd ik wakker van een douche, want ik had mijn raam lekker openstaan, maar het kan hier zo nu en dan ineens ontzettend hard regenen, dat water kwam dus door mijn raam op mij.

Vandaag heb ik hier nog een dagje vrij en morgen hoop ik naar een basis of middelbare school te gaan.

Lieve groetjes vanuit Sierra Leone. Xx

Welkom op mijn Reislog!

Heeeeeyyy,

Hartstikke leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn reislog.
Jaja, want hier is die dan, de site waar jullie me de komende maanden op kunnen volgen als het internet in Sierra Leone een beetje meewerkt.

Vanaf nu zul je hier regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Waarschijnlijk vinden jullie het leuk om mij te volgen, aangezien je op mijn reislog kijkt. Vergeet niet om alleen mijn verhalen te lezen, ik vind het ook erg leuk om wat van jullie te horen. Dus wil je me blij maken, laat dan geregeld een berichtje achter op mijn reislog.