jorine.reismee.nl

Kerst in Sierra Leone

Intussen liggen de kerstdagen weer ongeveer achter ons. Ook hier hebben we kerst niet zomaar voorbij geleefd, maar het kerst vieren in Afrika is toch wel wat anders dan het kerst vieren in Nederland.

In Nederland leef je er al weken naar toe, hoor je overal kerstliedjes, zie je overal kerstversiering, heb je in de kerk al een aantal preken eroverenzovoort.Hier hoorden we zo nu en dan wel een kerstliedje, maar was de gezamenlijke voorbereiding toch veel minder.

Wat wel super gaaf was, was dat afgelopen woensdagavond, een aantal van het koor van de kerk langs zouden komen. Wij hadden overdag nog een feestje gehad en 's avonds hadden we geen stroom dus we zaten half slapend op de bank te wachten tot ze kwamen. (Want ja daar ben ik wel achter, wanneer je geen stroom hebt en het dus donker is in huis, val je toch wel veel sneller in slaap dan dat er een grote lamp brand;)). Maar na een poos gewacht te hebben hoorden we ineens een auto aankomen en even later werd er buiten vierstemmig gezongen. Op de motorkap van de auto lag een keyboard en buiten stond een groepje van iets van 6 jongeren te zingen. En zingen dat ze konden!!

Op eerste kerstdag zijn we 's ochtends naar de kerk gegaan. Als je dan 's ochtends door de straten heenrijd, zie je opnieuw weer wat van de armoede in het land. Niet voor alle mensen is kerst een feestelijke dag, er zijn veel mensen voor wie kerst net zo'n dag is als andere dagen. Ze lopen over de straat met op hun hoofd een mand met eten en proberen wat te verkopen om zo toch nog wat te verdienen.
Tijdens de dienst hebben we toen wat kerstliederen gezongen en ging de dienst erover dat Jezus als het Licht in de wereld gekomen is. Nu kan het soms nog donker zijn in het leven, maar het Licht is in de wereld gekomen en we moeten ons blik op dat Licht, op Jezus gericht houden!! Verder is het belangrijk dat dat Licht in ons leven schijnt en dat we dat ook weer reflecteren! Dit was dus niet alleen een kerstboodschap, maar een boodschap voor elke dag opnieuw!

Voor 's avonds hebben wij hier een Nederlandse maaltijd in elkaar gezet. We waren zaterdag alvast begonnen met koken en hadden dat op eerste kerstdag afgemaakt. Ons menu bestond uit: Tomatensoep, wraps en cake met slagroom! Het was wel een klus om hier te koken, maar alles lukt. Eigenlijk wilde we ook nog wat kip in de wraps stoppen, maar we hadden alleen niet zelf de kip gekocht, maar aldus Cecilia konden we die wel uit de vriezer pakken. Haha, maar toen we die daar uitgehaald hadden, bedachten we ons na 10 minuten toch wel, aangezien we toch weinig zin hadden om een hele kip te gaan ontleden. Hij was dan al wel kaalgeplukt, maar verder was die nog compleet.

Vooral de cake met slagroom vonden de mensen hier helemaal lekker. Het was wel een kunst om dat te maken zonder mixer en zonder garde, maar ook dat is gelukt.

Het was een leuke en interessante ervaring om ook hier eens een potje eten te koken.

Ik wil jullie op deze manier allemaal een heel gelukkig en voorspoedig 2012 toewensen. Gods zegen voor het nieuwe jaar! Leef uit, met en voor Hem!

thessa

Heey meis,

Dus bij jullie zijn de kerstdagen al om.
Wij zitten er nog middenin.
Was echt geweldig, hebben gister zo'n geweldige dienst gehad.
Ook gaaf dat je op zo'n dag ook mensen mee kan nemen naar de kerk. Zat echt stampens vol.
Meis wens jou ook een goede jaarwisseling.
Ga met God, en zie op Jezus!!

Liefs Thessa

ma en pa

Lieve Jor,

Mooi dat de kerstboodschap ook in S L gehoord mag worden!
En het hollandse eten konden de mensen daar wel waarderen? (-: Leuk dat jullie dat hebben gedaan!

martien en hennie

Lieve Jorine,

Wat een belevenissen allemaal weer.
We wensen je een voorspoedig nieuwjaar toe.

Hart.groet oom Martien en tante Hennie

Corine

Lieve Jorien,
Mooie kerstboodschap! Ik wens jou natuurlijk ook weer een geweldig jaar met God toe! Fijne jaarwisseling alvast! Dat zal ook wel heel anders zijn dan hier!
Liefs Corien

Mathilde

Hee Joor,
dat is wel een andere ervaring van kerst vieren. Maar het feest blijft toch hetzelfde; Jezus geboortedag vieren. Nog even en je komt zeker alweer terug. Succes de laatste weekjes en tot snel!
Ik wens je alvast een heel gelukkig nieuwjaar!
Liefs Thil