jorine.reismee.nl

Basisscholen in Sierra Leone en Enjoy time @ Banana Island

Alweer een week voorbij. Met een hoofd vol nieuwe indrukken zit ik achter mn laptopje weer een nieuw verhaal te typen om jullie ook een kijkje te geven in mijn leven hier in Sierra Leone.

Deze week ben ik hard aan de slag gegaan voor mijn onderzoek. Maandag, dinsdag en woensdag ben ik naar de Goflame basisschool gegaan. Intussen heb ik al best wat interviews met ouders, kinderen en leerkrachten gedaan. Interviews doen met deze mensen is toch wel even wat anders dan met de mensen in Nederland. Sowieso met de kinderen, wanneer je met ze in gesprek gaat, zijn ze super de super beleefd en geven ze een beetje de gewenste antwoorden. Het is dan natuurlijk de kunst om daar doorheen te prikken en te kijken of het echt is wat ze zeggen.
Ook de interviews met de ouders zijn wel wat anders. Maandag heb ik er daar veel voor gedaan en een van de docenten zij tegen de ouders die daar liepen dat ik interviews wilde doen met ouders. Natuurlijk wilde ik niet alle ouders tegelijk, maar ze om de beurt spreken. Hier gaat dan natuurlijk best wat tijd in zitten, maar ook hieraan kan ik het verschil merken tussen Afrika en Nederland. Sommige ouders hebben wel meer dan een uur op me gewacht, tot ze aan de beurt waren. En dat terwijl het niet eens in hun planning stond.;)

Donderdag heb ik hier heerlijk thuis een dagje gewerkt, om de informatie uit te werken van alle interviews die ik al gedaan had.

En toen kwam de heerlijke vrijdag dag, we zijn 's ochtends vroeg met de auto naar Kent gereden. Dat ligt aan het strand en daarvandaan zijn we met de boot overgevaren naar Banana eiland. We kwamen daar 's ochtends al om een uur of 9 aan helaas was het weer nog niet optimaal. Niet koud, maar wel af en toe wat regen en de lucht zag er ook super donker uit. Mmm, en dat net als wij besluiten om lekker 2 dagen naar het strand te gaan. Maar goed, dat mag de pret niet drukken en warm is het hier toch altijd. Nadat onze chauffeur onderhandeld had, voor een goede prijs om over te varen naar het eiland, stapten wij in de boot. Wow, maar na een paar meter varen, merkten we dat de golven enorm hoog waren op het water. Een rustige boottrip naar het eiland hadden we dus niet. Daar aangekomen, werden we naar een plekje gebracht waar we konden slapen. Er was een bed en een muskietennet, precies hetgeen we nodig hadden.

's Middags besloten we om een boottripje te gaan maken en daar dan te gaan snorkelen. Maar deze middag liep wel op een andere ervaring uit. Wij stapten in zo'n 6pk zodiak rubberboot en zouden naar de plek gaan om te snorkelen. Maar onze ‘bootman', had gevraagd of hij intussen ook mocht vissen, nou ja geen probleem. Maar toen we in de boot zaten kregen al 2 van ons snel een hengel in onze handen. Eerst had Annemijn al binnen 10 minuten een vis aan de haak, een grote Afrikanos pompanos ofzo was de vis, daarna binnen weer 10 minuten ving ik een dikke makreel. Brr, ik kwam er ook wel achter dat vissen niet echt wat voor me is;). Komt zo'n vis op geven moment boven water, hard te spartelen, ligt die in de boot, springt die er bijna weer uit, mm en dan nog het werkje dat die gekild word.. En dan nog in je achterhoofd de gedachte, dat dat vanavond weer op je bord ligt.

Goed, toen was het tijd om zelf het water in te gaan en te gaan snorkelen, haha en dan weet je net hoe grote vissen je er uit hebt gehaald, daartussen mag je dus gaan snorkelen. Maar het snorkelen was wel erg leuk, zolang de vissen niet te groot zijn.;) Op een geven moment schrok ik me echt wezenloos. Onze ‘bootman' ging ook snorkelen, maar niet gewoon snorkelen, hij ging intussen ook speervissen, een grote soort van speer neemt hij dan mee onderwater en als er dan een grote vis springt, schiet hij die speer af in de vis. Maar de eerste keer toen hij wat gevangen had, gooide die dat gelijk in de boot. Maar daarna veranderde hij z'n gedachte, wat ik dus niet wist. Ik lag dus heerlijk te snorkelen en ineens wijst Lydia naar een plekje en ik zie me daar toch een grote vis, maar dat beest blijft ook gewoon zo dichtbij me, pff, ik verslikte me half daar onderwater;), maar wat bleek nou achteraf, dat was al een vis die onze ‘bootman' neergeschoten had en hij aan een touwtje achter zich aan had bungelen, logisch dat dat beest dan niet meer hard wegzwemt.

Goed, dat was ons middagje snorkelen, we stappen de boot weer in en gaan beginnen aan onze terugweg. Natuurlijk gooien we de hengels weer uit. Maar na een stukje varen zien we ineens een dolfijn het water uitspringen. Wow, wat is dit, zomaar dolfijnen voor onze neus. Onze ogen zijn gespitst op het water, wat gaan we nog meer zien. Maar serieus op een geven moment zitten we echt tussen minstens 4 doflijnen, soms zie je alleen de vin boven water komen, soms een sprong. Op een geven moment zien we een vis voor de dolfijn uitspringen boven het water, bang om opgegeten te worden. Nou ook voor onze ‘bootman' was dit een bijzondere ervaring.

's Avonds hebben we alle soorten vis geproefd die we die middag gevangen hadden. Haha ik had 's middags nooit gedacht dat ik dat 's avonds zou eten, maar 's avonds vond ik het nog super lekker ook en natuurlijk ook interessant om te weten welk stukje vis nou welke vis was toen je hem ving:P.

Na een nacht lekker slapen in ons hutje, hebben we de zaterdag heerlijk aan het strand gelegen en genoten van het ideaal plaatje; Zon, zee & strand. Zaterdagmiddag weer teruggevaren en toen ik 's avonds thuis kwam heerlijk op tijd mn bed ingekropen, want zonder stroom en stromend water kun je ook het beste gewoon lekker gaan slapen;).

Bij deze ook allemaal bedankt voor alle reacties, super leuk dat jullie me volgen en dat ook laten merken door een reactie te plaatsen! Thanks!!

Reacties

Reacties

Jacolien

Ha Jor,

Wat een verhaal, zeg! Super leuk om te lezen! Echt leuk hè, om eens een tijd in een andere cultuur te leven en daarvan te leren! Is vast en zeker heel verrijkend voor je. Als je weer terug in Nederland bent, ga je me maar eens een middagje meenemen om te vissen! :P Geniet van alles en ook veel zegen en wijsheid in alles toegewenst.
Pray for you!

Hug,
Jacolien

Inge

Wat een belevenissen joh! Ben je de chiquita-fabriek ook nog tegengekomen op het banana-eiland!?
Als die bootsman dan aan het vissen was kon jij toch wel aan het roer zitten? Hoef je iig die haak niet uit de bek van die vissen te purken.
Wel gaaf dat je dolfijnen hebt gezien. Had je je fototoestel bij je?
Leuk om je verhalen te lezen. Succes verder!

Liefs Inge

Rina

Ha Jorine,

Echt leuk om je belevenissen zo te lezen.
Zozo en dan nog zelf gevangen vis eten ;-P
Geniet van alles wat je daar doet.
Bid voor je!!

Liefs Rina

Janita

Hee Jorine,

Erg leuk om je verhalen te lezen! Tjonge, wat beleef je veel! Haha, ik zie jou al zitten met een hengel in je handen :D
Nou meid, succes met alles!

Liefs,
Janita

Elisabeth

Haha, wat een grappig verhaal zeg. En ook al die verschillen tussen Nederland en daar. Daar kunnen wij, mondige Nederlanders, weer wat van leren. En dan die belevenis van die vissen. Hihi, best eng, maar wel super grappig. Jij was natuurlijk af en toe bang dat je ook aan de haak geslagen zou worden door de 'geliefde' zeeman... Foto's maken doe je zeker ook wel toch? Ik ben heel benieuwd en ik geniet echt van je verhaal. Heel veel succes daar en ik zie uit naar je volgende verhaal.

pa en ma

Lieve Jor,

OOh wat een belevenissen!
Heerlijk relaxed dat de ouders daar gewoon een uur wachten! Hier toch onvoorstelbaar!
Ik had jou weleens even met die makreel willen zien stoeien hmm.
Volgens mij krijg je daar gezond eten, toch?
Geniet er verder van en succes met de kids and parents.

Liefs pa en ma

Willemijn

Heey meid!

Wat leuk om al je verhalen te lezen!
Succes met alles!

Liefss

Marina

Hoihoi!

Haha, echt heel wat anders dan ons Canada... Ik volg je belevenissen op de voet hoor! Succes met alles hé!

Liefs, Marina

Thessa

Heey Jor!

Hahah echt leuk om jou verhaal zo te lezen.
Je maakt wel veel mee hoor.
Maar dat vind jij wel leuk hé:)
Beetje spanning erbij!!
Fijn dat je ook al kon beginnen met je onderzoeken.
Grappig dat die mensen gewoon zolang willen wachten.
Toch wel relax hoor zo'n leven.
Niks in de planning te hebben en wel te zien hoe je dag eruit ziet.
Hé meis ik wens je nog heel veel plezier.
En de kids op de club missen je enorm.
Zaterdag zei Djala, ik vind het wel erg dat die juf uit Afrika er niet meer is. Ze was echt me lievelingsjuf. En de rest vroeg ook allemaal ze kwam toch wel weer terug. Dus eerst natuurlijk even een grapje gemaakt dat je de kids in Afrika leuker vond dus niet meer terug kwam. Je had ze eens moeten zien kijken:)
Hey meis fijne tijd nog. Maak er iets leuks van!

Liefs, knuff Thessa

corjan en margriet

hey jorine,
Je had vast nooit gedacht je eigen gevangen vis nog eens op te eten verser kan het niet.
En dan die dolfijnen super mooi zeg!
We genieten van je belevenissen.
Het ga je goed!

Groetjes.

Nelleke

Ha meid,

Wat een verhalen zeg, jij bent zeker wel midden in de rimboe beland!
Geniet van alles meid en doe voorzichtig, ik zie uit naar je volgende verhaal:)

Marina Bogaard

Ha Jorine!

Wat een heerlijke verhalen schrijf jij zeg! Ik geniet ervan! Bijna niet voor te stellen dat jij dat écht meemaakt;) Geniet ervan!

Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!