jorine.reismee.nl

Het leven in Sierra Leone

Intussen heb ik weer een hoop nieuwe indrukken opgedaan. Maandag ochtend was het hier nog een feestdag, dus was ik vrij. Aan het eind van de ochtend gingen we hier een stukje lopen en al snel kwamen we iemand tegen die geregeld het huis hier bezoekt. We kenden hem dus en hij wilde ons wel meenemen naar het strand. Dus hup wij achter hem aan en dwars door allemaal straatjes heen, maar op een geven moment was het niet meer een ‘normale' straat waar we liepen, maar liepen we dwars door de sloppenwijk heen. Dit was wel echt een heel vreemd idee om daar te lopen. Het is gewoon niet te begrijpen dat die mensen daar echt wonen. Op een geven moment liepen we nog langs een vuilnisbelt waar de varkens of zwijnen op liepen en daar tussen stond ook een jongetje, zonder kleren, onbegrijpelijk.

Dinsdag ochtend ging om 6 uur hier de wekker, ja want uitslapen zit er hier niet in. Om 7 uur zitten we met z'n allen in de auto en gaan we naar Freetown, een kantoortje waar we elke dag beginnen. We rijden daar ongeveer een uur over om daar te komen, terwijl het maar 10 tot 15 km is. Dit komt doordat de weg er naar toe zo slecht is en het erg druk is. Na ons ontbijt zijn we naar de bank gegaan, waar we wel meer dan 3 uur gezeten hebben. Ook dit gaat op een Afrikaanse manier, take it easy.

Woensdag ochtend begonnen we ook weer zo vroeg, daarna hebben we wat concrete plannen gemaakt om aan ons onderzoek te werken. Het was de bedoeling om daarna naar een basisschool te gaan, maar goed, van dat plan was deze morgen geen sprake meer, dus halverwege de ochtend was er al weinig voor ons te doen. Na onze lunch zijn we toen naar de big markt hier geweest, dat was erg leuk. Kleren, souvenirs, muziekinstrumenten, what ever you want, je kunt het daar kopen.
Daarna hebben we halverwege de middag nog een school bezocht. Super leuk om daar te kijken. Alle kinderen dragen een uniform en wanneer ze antwoord geven moeten ze gaan staan. Het is super leuk om de verschillen tussen de Nederlandse scholen en deze scholen te zien.

Donderdag hebben we de scholen bezocht waar we ons onderzoek hopen te gaan doen. Met de auto zijn we naar Grafton gereden, daar deden we ongeveer 2 uur over. Super leuk om een kijkje te nemen op de scholen daar. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en willen je overal bij helpen. Wanneer je daar de klas inkomt staan de kinderen op en begroeten ze je allemaal tegelijk. Verder heb ik daar nog een ‘physical health' les geobserveerd. Je zou denken dat dat alleen een gymles is, maar dat is niet zo, eerst hebben ze physical, dat is wel zoiets als gym en daarna hebben ze health les, dat gaat over op welke manier je gezond leeft.
's Avonds zijn we nog met Cecilia(de vrouw van het huis) wat gaan eten bij een restaurantje aan het strand. Ik bestelde een bepaalde vis, die ik al een keer in huis ook geprobeerd had en wel lekker was, dit keer kreeg ik hem alleen in z'n geheel. De kop zat er nog aan, het oog zat er nog in en de staart zat er ook nog aan. Haha, best een belevenis om zo de vis op te eten.

Vrijdag, alweer de laatste dag voor het weekend. Vandaag hebben we twee verschillende scholen bezocht, de twee basisscholen waar ik mijn onderzoek ga doen. Ik voel me wel echt als de koningin, alle kinderen zwaaien naar je, als je ergens naar binnen gaan staan ze door de deur naar binnen te kijken om een glimp van je op te vangen. Loop je buiten, dan proberen ze je allemaal aan te raken. Ook voor de docenten daar zijn we erg belangrijk. Vandaag wilde we met 1 van de docenten een interview doen, maar natuurlijk wilden we wel wachten totdat ze klaar waren met lesgeven. De docenten dachten daar anders over, alle docenten verlieten hun klas en kwamen naar ons toe om ons antwoord te geven op de vragen die we hadden. Uit de klassen kwam wel een hoop lawaai maar de kinderen bleven wel allemaal binnen.

In het huis wordt echt super goed voor me gezorgd, de mensen zijn super lief en erg gastvrij. We hebben iedere keer mensen die ons willen helpen met het kopen van dingen of bij het regelen van dingen.

Ik kan me wel goed voorstellen dat hier in Sierra Leone alles wat minder snel en gepland is dan Nederland, het is hier zo warm, dat je ook echt niet teveel dingen kunt plannen. Je moet iedere keer wel weer even bijkomen van de hitte. Maar goed, daar passen we ons tempo van werken gewoon op aan.

Also a story for the international students, because I know that they like it to know how it is in Sierra Leone. I hope that everything with you is all right, and that you are feeling good in the Netherlands. We are feeling very well in this country. Everything is totally different than in the Netherlands, but it is good to experience this. I think you felt the same when you came in the Netherlands.
We visit already a primary school and a market. A big different thing between the Netherlands and Sierra Leone is that everybody sells a lot of things on the street. There are no supermarkets, but you can buy only foot on the street from the head from people. As you know, in the Netherlands we have many big supermarkets, so that is totally different. Also we have to learn how much we have to pay for food, because the price that people ask is always to high to pay according to this country. But we are lucky because most of the time we have people from this country with us who helps us. So now we can image why it is important to have somebody who give you some help.
I will wish you all the best, also the last week in the Netherlands. May God bless you!

Jeanine

Heee Jorine,

Leuk je verhalen even te lezen! Er komen wat Indonesische herinneringen naar boven...;)
Heel veel zegen en plezier in Sierra Leone!

Groetjes, Jeanine

Pa en ma

Leuk weer je bericht te lezen. Volgende keer zeker een verhaal dat je zelf je eigen vis eerst nog moet vangen?
liefs en groeten van ons.

Nelleke

Ha Jorine,
Wat een boeiende verhalen zeg!! Ongelovelijk, jij bent zeker wel in een minder ontwikkeld deel van de aarde terecht gekomen.. Wel interessant..

Meid geniet van alles daar!
Doe voorzichtig..

Liefs Nelleke

Andrea

Hee! Super leuk en indrukwekkend om alles te lezen zeg! Is wel ff heel wat anders of niet? Ik ga je zeker volgen hier;) Gods zegen en veel succes met alles wat je gaat doen! Zet em op! XX

Inge

Leuk verhaal!
't Klinkt alsof je het er wel naar je zin hebt. Houden zo!
Dus je bent daar de koningin aan het uithangen haha grappig hoor.
Ga je ook nog foto's op je site zetten?

Grtz Inge

Jacolien

He lieve meid,

Leuk je verhalen te lezen, super! Interessant ook.
Geniet van alles en bovenal a lot of blessings.
Doe voorzichtig hè.

Liefs! Jacolien

elisabeth

Ha meid,

Wat bijzonder om je verhaal te lezen. Je leeft echt in een totaal andere wereld dan in Nederland. Ik geniet wel echt van je verhaal.
Ik hoop zelf naar Gent te gaan een week. Dus we zijn alletwee van huis, alleen jij ietsje verder:P.

Succes he met alles daar!

Groetjes,
Elisabeth

Emma

It's the same in China. People ask a higher prices from foreigners. So when you come in China, I should be with you all the time.
Miss you, wish you all the best!

Mariannemarie

Hee Jorine!
Wat heerlijk om je verhaal te lezen, we kunnen ons er echt wel wat bij voorstellen, het klinkt echt bekend:)
We hebben nu al zin om een weekendje te plannen als we terug zijn!! Geniet maar heel veel en doe de groetjes aan Annemijn en Lydia!
Liefs ons

Thessa

Heey Jorine,

Klinkt allemaal erg interessant.
Zo zie je nog eens wat van de wereld.
Wel heftig lijkt me als je het verschil tussen arm en rijk zo ziet.
Ook zo'n krottewijk, wel heftig lijkt me om te zien waar die mensen het mee moeten doen.
Heey meis maar nog heel veel succes. En ben blij dat je het goed naar je zin hebt.
De groetjes vanuit Almere!!

Liefs Thessa

Niels

Hey zus,
Leuk om weer een update te krijgen! Je verhalen beschrijven de enorme verschillen tussen bepaalde delen op de wereld. Leuk dat je dat nu zelf ook ziet. Het is altijd een verrijking om met deze nieuwe ervaringen kennis te maken. Pak er het goede uit en doe er je voordeel mee! Ik ben dit weekend naar Berlijn geweest met 4 vrienden. Lekker de toerist uitgehangen. O.a. naar Stasi gevangenis geweest en verder de standaard hotspots bekeken. Succes met je opdracht en vergeet ook niet om wat van het land te gaan ontdekken!

Niels

corjan en margriet

Hey Jorine,
Wat komt er veel op je af in een week tijd we vinden het erg leuk om door middel van je verhalen een heel klein kijkje bij je te kunnen nemen.

Groetjes C.J ,M, R, M.

Mathilde

hee Joor,

leuk om je verhaaltjes te lezen! Je maakt daar van alles mee. Haha, lekker zo'n vissekop op je bord. Je zult daar vast nog wel meer gekke dingen te eten krijgen;-) Succes met alles en geniet ervan!

xx thil